Tworzenie zakładek (bookmarks) w PDF - tutorial
Witam!
W ramach inicjalnego postowania zdecydowałem się umieścić temat, który może się dla kogoś okazać pomocny - sam kiedyś szukałem źródeł na ten temat, i było z tym kiepsko. Potem szukałem dobrego programu - też było kiepsko.
Programem, który okazał się dla mnie optymalny, jest program PDF Printer:
http://www.pdfprinter.com/ (uwaga - darmowa wersja programu dopisuje swoją reklamę w stopce)
PDF Printer instaluje się jako drukarka wirtualna, tak więc dla konwersji na PDF, należy "wydrukować" dany plik przez PDF Printer.
Program ten jest o tyle ciekawy, iż pozwala na automatyczne tworzenie zakładek PDF z nagłówków, pozwalając przy tym ustawić poziomy zakładek wg czcionki. Ma też szereg innych opcji, jak zabezpieczenia, podpis, łączenie PDF i inne takie, a połapać się w nim można po kilku-kilkunastu minutach. Komercyjna wersja programu posiada wersję polską, ale darmowa chyba nie, więc o ile zrobienie zakładek w wersji polskiej to banał, to dla nieanglojęzycznych z wersją darmową krótki poradnik, jak te zakładki zrobić:
Najpierw należy wszystkie rozdziały rozpocząć jakimś nagłówkiem (najlepiej z atrybutami, których nie będzie miał żaden inny fragment tekstu, tj. aby oprócz ) i/lub otagować owe nagłówki jako spis treści (w pomocy MS Word 2007 jest to ładnie opisane). Następnie drukujemy plik do programu PDF Printer, i w karcie "Boomarks" zaznaczamy:
- "Expand bookmarks in Acrobat Viewer" (automatycznie otwiera panel z zakładkami w pliku PDF - nie jest to konieczne, bo często ten panel jest domyślny, zresztą zawsze można go włączyć - jednak ja się przyzwyczaiłem do tej opcji)
- "Automatically create a table of contents using PDF bookmarks" (tworzy panel ze spisem treści w postaci zakładek)
- "Detect heading in the document and add a bookmark for each one (do każdego znalezionego nagłówka dodaje zakładkę)
- Następnie z listy poniżej wybieramy formatowanie, które zastosowaliśmy w nagłówkach - każdy tekst z wybranymi przez nas atrybutami (pogrubienie, kursywa, podkreślenie, czcionka i kolor) zostanie zamieniony na zakładkę (bookmark) w naszym PDF.
A oto jedna z moich książek sformatowana w MS Office 2007 (Isaac Asimov - Robot Short Stories 2 - The Complete Robot):
Drugi zrzut gdzieś w głębi książki:
A tutaj jeszcze jeden screen, w przypadku jednego poziomu zakładek (Martin Scott - Thraxas 3 - Thraxas at the Races):
Zrzuty ekranu zrobione dla Adobe Reader 8.1 PL. 7.0.9, 9.0 i prawdopodobnie 6.0 też powinny sobie radzić
Program ma wiele różnych opcji, zapraszam do eksperymentowania. No i mam nadzieję, że komuś się przyda ten mini-tutorial
Proszę jednak zwrócić uwagę na jedną rzecz - program potrafi robić psikusy, jeśli czcionka użyta w nagłówkach pokrywa się z czcionką użytą gdzieś indziej (o ile WSZYSTKIE atrybuty są identyczne) i też może je uznać za zakładki. Nie jestem pewien, czy to nie wynikało u mnie z popierniczenia stylów w MS Word, czy nie, aczkolwiek dla świętego spokoju proponuję zarezerwować dla nagłówków osobne atrybuty czcionki