Użytkownik
Dołączył(a): 04 lis 2008 13:01:26 Posty: 21
|
Kosidowski Zenon - Opowieści Biblijne.
Zenon Kosidowski (ur. 22.06.1898, zm. 14.09.1978) - pisarz, eseista, poeta.
Studia humanistyczne na Uniwersytecie Poznańskim i Uniwersytecie Jagielońskim. Był współredaktorem czasopisma ekspresjonistów Zdrój. Od 1928 do 1939 był redaktorem i dyrektorem poznańskiej rozgłośni Polskiego Radia. W latach 1939 - 1951 przebywał w USA.
Napisał zbiory szkiców popularnonaukowych o dziejach starożytnych cywilizacji i kultur, m.in.:
Gdy słońce było bogiem
Królestwo złotych łez
Opowieści biblijne
Rumaki Lizypa
Opowieści ewangelistów
Najlepiej streszczają tą książkę słowa autora umieszczone w wstępie.
”Chodziło mi przecież o to, by czytelnicy zapoznali się z treścią Biblii i czytali ją tak, jak odczytuje ją dziś nauka. Dlatego nadałem książce kompozycję dwutorową: osobno treść Biblii i osobno komentarz. W ten sposób powstała owa dziwna nieco i ryzykowna forma, która, mam nadzieję, nie okaże się zbyt niedogodna w czytaniu.
Parafrazując tekst biblijny, starałem się podać go w sposób jak najbardziej komunikatywny, aby dzisiejszy czytelnik mógł czytać go bez wysiłku i skupić uwagę na samej wartości treściowej. Z tego względu oparłem się na zmodernizowanym przekładzie Wujka, a nawet sięgnąłem po najnowszy przekład Księgi Rodzaju z oryginału. Przekład Wujka, który tak zachwycał Mickiewicza, Słowackiego i Sienkiewicza, zawiera wiele nieścisłości oraz dużo wyrażeń i zwrotów językowych, które zmieniły znaczenie albo stały się niezrozumiałe. Moja opowieść tu i ówdzie zachowała jednakże ów lekki nalot archaizmu, który wytwarza pożądany klimat dawności.
Na ogół starałem się utrzymać konsekwentnie dwutorową kompozycję książki. W wypadkach jednak, kiedy fabułę można było uzupełnić, podmalować lub ożywić informacjami uzyskanymi dzięki odkryciom archeologicznym, nie wahałem się tego zrobić. Dotyczy to na przykład miasta Ur i realiów, które opowieść o Abrahamie czynią bardziej plastyczną i żywą.
Inne problemy, z którymi się borykałem, to psychologiczne motywy, leżące u podłoża wielu wydarzeń. Biblia jest przeważnie pod tym względem powściągliwa, chociaż niejednokrotnie czyni w tej mierze niejasne, dające do myślenia aluzje. Dlaczego Lewici pod przewodem Korego podnieśli bunt przeciwko Mojżeszowi, dlaczego wypowiedziało mu posłuszeństwo jego własne rodzeństwo, dlaczego arcykapłan Aaron wyparł się Jahwe i ustanowił kult złotego cielca? Takich intrygujących pytań jest w Biblii całe mnóstwo. Jeżeli na niektóre z nich odważyłem się odpowiedzieć, to zawsze szukałem usprawiedliwienia bądź to w jakimś tekście biblijnym, bądź też w logicznym wniosku wynikającym samorzutnie z towarzyszących danemu wydarzeniu okoliczności.”
Książka będąca popularnonaukowymi esejami umiejscawiającymi wydarzenia ze Starego Testamentu z wydarzeniami z odkryciami historycznymi (według wiedzy na rok 1960) spotkała się z gorącą polemiką. Krytykowany była przez chrześcijańskich teologów i biblistów za kontrowersyjne przedstawienie dziejów chrześcijaństwa w masowych nakładach. Kazimierz Bukowski uważał, że ta książka oraz Opowieści Ewangelistów powstały na zamówienie marksistów. Dzisiaj po licznych publikacjach popularnonaukowych Ditfurth, Dawkins straciła dużo z swojej odkrywczości. Jest to utwór dla osób lubiących nauki humanistyczne a historię w szczególności. Taki Norman Davies tamtych czasów, tylko o wiele cieńszy. Zaletą tej książki jest możliwość konfrontowania przetworzonego tekstu Biblii z przytaczanymi przez autora odkryciami.
Format A-6. Warszawa 1963.Wydawnictwo.Iskry. str. 377,
Moja ocena w skali do 10 wynosi 5.
|